Selasa, 13 Disember 2011

desiran bayu semalam [1]

kegembiraan yang tidak dapat digambar dengan kata-kata dapat dilihat dari riak wajah murid-murid yang baru sahaja selesai menduduki ujian percubaan UPSR. mereka keluar sahaja dari dewan peperiksaan terus menuju ke kantin untuk rehat. di kantin Iman bersama dengan rakan guru lain sedang menjamu selera di ruangan makan guru. selesai sahaja makan, iman beransur pergi menuju ke bilik guru. langkahnya di laju kan sedikit kerana banyak kerja yang harus diuruskan kerana selepas waktu rehat ini Iman ada mengajar di kelas tahun 2.

dalam langkahnya itu, ada seorang muridnya menyapa Iman dengan ucapan salam.

"assalamualaikum cikgu."
"waalaikumsalam, eh Norman. macam mana kamu nya peperiksaan percubaan UPSR?" balas Iman.
"alhamdulilah cikgu, ok je tapi Matematik ada sukar sikit la cikgu," jawabNorman dengan wajahnya yang agak risau.
" ala takpe Norman, Insyaallah kamu boleh, ada masa lagi untuk ke peperiksaan sebenar. nanti cikgu akan menambahkan kamu sekelas latihan yang lebih banyak dan kita akan fokus kepada soalan-soalan matematik tahun-tahun lepas," kata Iman memberi kata-kata semangat kepada anak muridnya.

Iman telah diberi tanggungjawab mengajar subjek Matematik tahun 6. apabila guru besar telah mengamanahkan iman mengajar tahun 6 maka dia harus terima nya dengan hati yang terbuka kerana inilah peluang yang harus iman gunakan untuk membuktikan kebolehan nya dalam mendidik. walaupun baru tahun kedua dia didalam dunia pendidikan ini.

sampai sahaja di bilik guru, di mejanya terdapat satu senarai tugasan yang perlu dipikul untuk satu program kecemerlangan UPSR. program ini melibatkan semua guru dan murid-murid tahun 6 yang mana ia berlangsung di Air Terjun Kota Tinggi pada hujung minggu ini.

'aku kena uruskan bahagian makanan murid, dia pula kena jaga keselamatan murid dan uruskan majlis bacaan yassin dan solat hajat' Iman berkata sendiri sambil tangannya laju mengambil buku rancangan mengajar dan terus bergerak ke kelas 2 putra untuk mengajar subjek matematik.

ditingkat atas ada insan sedang memerhati iman berjalan di koridor. dalam hatinya berkata 'dia merajuk lagi ke tak?' persoalan yang sentiasa bermain diminda ustaz Abdullah Fahim. 'esok ok la tu' hatinya berkata lagi.  rindu rasanya hampir seminggu iman tidak mengendahkannya.


berdiam dan biarkan ia pulih sendiri itu yang sebaiknya. fahim berasa amat-amat bersalah ini ditambahkan pula dengan hari lahir iman jatuh pada dua hari lepas hari dimana iman masih dalam kesenyapan yang meragukan fahim. nampaknya fahim perlu membuat sesuatu agak hubungan mereka kembali pulih.

dengan keberanian yang membuak-buak, fahim mengambil telefon bimbitnya diatas meja untuk menghantar SMS kepada cinta hatinya. 'semoga dia kembali ceria untuk aku' desir hatinya.

salam, ... masih merajuk lagi ker?.. 
saya mohon maaf diatas kekhilafan saya...

Tiada ulasan: